Rețelele sociale și chirurgia plastică

Când vorbim despre chirurgia plastică este aproape imposibil să trecem peste impactul pe care rețelele sociale îl au asupra acestei ramuri medicale. De la „inspo pictures” la grupuri online, rețelele sociale au devenit o sursă atât de educație, cât și de dezinformare.

La nivel global, datele din anul 2019 au demonstrat că utilizarea rețelelor sociale a crescut cu cel puțin 3,5 de miliarde. De asemenea, în rândul utilizatorilor de internet cu vârste cuprinse între 16 și 64 de ani, timpul mediu de navigare pe internet în anul 2022 a fost de 6 ore și 37 de minute pe zi.

Creșterea numărului rețelelor sociale nu numai că a transformat modul de comunicare, dar a influențat percepția despre frumusețe, având un impact semnificativ asupra industriei chirurgiei estetice și plastice.

Acces la informații și transparență

Sfera frumuseții și chirurgiei estetice și plastice nu a rămas neatinsă în era transformării digitale, unde fiecare aspect al vieții este din ce în ce mai împletit cu lumea online. Această democratizare a informației a dus la o mai mare curiozitate și implicare în rândul generațiilor mai tinere, care abordează aceste subiecte cu mai multă conștientizare.

Cu toate acestea, nu este vorba doar de influență, platformele digitale precum TikTok servesc drept catalizatori pentru tratamentele în tendințe.

Acest acces sporit la informații poate fi o sabie cu două tăișuri. Transparența și candoarea, pe care mulți le apreciază, vin și cu unele dezavantaje.

Avantajele și dezavantajele erei rețelelor sociale

Epoca rețelelor sociale a avut un efect profund asupra lumii și în special asupra domeniului medical. Pacienții au acces instant la informații și pot discuta subiectele de interes cu persoane din întreaga lume.

Implicațiile negative ale rețelelor sociale

În timp ce acest boom de informații a dus la dezvoltarea capacității de a colabora și de a educa, a dus, de asemenea, și la dezinformare și denaturare.

Nu doar pacienții trebuie să fie foarte precauți cu privire la ceea ce văd online, dar și chirurgii trebuie să fie conștienți că ar putea fi nevoie să reeduce potențialii pacienți cu privire la ce să se aștepte de la orice procedură.

Așteptări nerealiste modelate de rețelele sociale

În timp ce rețelele de socializare au oferit pacienților acces la o mulțime de informații despre procedurile de chirurgie plastică, a contribuit, de asemenea, la așteptări nerealiste. Imaginile editate și filtrate inundă adesea platformele de socializare, prezentând versiuni idealizate ale frumuseții care ar putea să nu fie accesibile pentru toată lumea. Această diferență între imaginile filtrate și realitate poate determina pacienții să aspire la rezultate de neatins, provocându-le dezamăgire.

Unghiul fotografiilor „selfie” realizate pentru rețelele sociale denaturează adesea trăsăturile feței într-un mod care duce la nemulțumire. Profesioniștii din domeniul medical au raportat fenomenul „dismorfiei Snapchat”, prin care pacienții apelează la chirurgia plastică pentru a arăta precum în pozele editate.

Platformele de social media prezintă rol în modelarea tendințelor și concepțiilor greșite despre chirurgia plastică. Pacienții pot solicita tratamente sau intervenții chirurgicale pe baza acestor tendințe, fără a înțelege pe deplin riscurile, limitele sau opțiunile pe care le au.

Există concepții greșite nu numai despre procedurile în sine, ci și despre recuperarea ulterioară. Mulți pacienți se așteaptă la o transformare rapidă, din cauza accentului pe care societatea îl pune pe gratificarea instantanee. În realitate, recuperarea poate dura săptămâni sau chiar luni până când un pacient va observa rezultatele depline ale intervenției chirurgicale.

ATENȚIE: Este esențial ca pacienții să se consulte cu un chirurg plastician, care poate oferi informații exacte și îi poate ghida.

Implicațiile pozitive ale rețelelor sociale

Rețele sociale prezintă și avantaje pentru chirurgia plastică. Mulți chirurgi plasticieni văd rețelele sociale ca pe o nouă oportunitate de a intra în legătură cu potențiali pacienți și de a ajuta la educarea populației despre chirurgia plastică, în special în ceea ce privește siguranța pacientului.

Chirurgii sunt mai capabili să educe și să interacționeze cu pacienții lor prin intermediul rețelelor sociale. Rețelele sociale oferă chirurgilor o oportunitate unică de a se conecta mai bine cu pacienții la nivel personal, construind o relație solidă.

De asemenea, rețelele sociale au contribuit la reducerea stigmatizării care a fost atât de des asociată cu chirurgia plastică. Acestea au creat o cerere crescută pentru intervenții chirurgicale și proceduri non-chirurgicale și a schimbat și demografia pacientului tradițional de chirurgie plastică.

Rețelele sociale și popularitatea chirurgiei plastice

În ultimii ani, impactul rețelelor sociale asupra popularității și cererii pentru procedurile de chirurgie plastică a fost semnificativ. Platforme precum Instagram, TikTok, Facebook și Snapchat au devenit instrumente puternice pentru promovarea serviciilor de chirurgie plastică și prezentarea transformărilor înainte și după.

Cu toate acestea, impactul depășește doar modul în care chirurgii plasticieni își promovează serviciile. Într-o eră a selfie-urilor nu există nicio îndoială că oamenii se privesc mai atent. Rețelele sociale afectează din ce în ce mai mult modul în care îi percepem pe ceilalți și modul în care ne percepem pe noi înșine.

Utilizarea responsabilă a rețelelor sociale pentru inspirație în chirurgia plastică

Prevalența imaginilor editate și filtrate pe rețelele de socializare a avut un impact substanțial asupra chirurgiei plastice, iar chirurgii observă aceste modificări în fotografia de inspirație a unei persoane (machiaj sau filtre folosite).

Aceste imagini modificate pot afecta percepție și realitate. Pacienții trebuie să fie atenți la distincția dintre ceea ce văd pe rețelele sociale și propriile caracteristici unice. Înțelegerea acestei diferențe este esențială atunci se iau în considerare opțiunile de chirurgie plastică și discută așteptările cu un chirurg.

În timp ce rețelele sociale pot fi o resursă valoroasă pentru cercetarea procedurilor de chirurgie plastică, este crucial ca pacienții să folosească aceste platforme în mod responsabil. Pacienții ar trebui să fie precauți în a apela la rețelele sociale pentru sfaturi medicale sau în a lua decizii bazate pe informațiile de pe internet.

Cu toate acestea, atunci când o persoană dorește să afle informații de pe internet trebui să caute conținut educațional din surse cunoscute și verificate, să urmărească chirurgi plasticieni calificați care oferă postări informative și să evalueze critic fotografiile înainte și după. În plus, stabilirea unei relații puternice medic-pacient și comunicarea pot ajuta pacienții să obțină o înțelegere realistă a ceea ce se poate realiza prin chirurgia plastică.

Utilizarea responsabilă a rețelelor de socializare în călătoria ta spre chirurgia plastică

Influența rețelelor sociale asupra percepției pacienților despre chirurgia plastică nu poate fi ignorată. A contribuit în mod semnificativ la popularitatea și cererea pentru aceste proceduri. Cu toate acestea, este esențial ca pacienții să abordeze rețelele sociale cu prudență, recunoscând limitele și potențialele capcane pe care le prezintă.

Prin căutarea informațiile concrete, stabilirea unul consult medical cu un chirurg plastician calificat și prin menținerea unor așteptările realiste, pacienții pot lua decizii informate și pot obține rezultatele dorite.

Referințe:  

Navigating social media’s influence on plastic surgery decisions – connect by American Society of Plastic Surgeons

Decoding plastic surgery on social media: A guide to reliable research in the digital age – connect by American Society of Plastic Surgeons

Circle of influence: How social media influencers are shaping plastic surgery trends – connect by American Society of Plastic Surgeons

Social Media Usage Impacts the Desire to Undergo Cosmetic Procedures – www.bumc.bu.edu

Sursă imagini: www.freepik.com